منتديات لمسات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات لمسات

مدير المنتدى / هانى شعبان

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الحياء لدي البنت مطلوب

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
قمر النيل
نائب مدير منتديات لمسات
قمر النيل

المساهمات : 69

الحياء لدي البنت مطلوب Empty
مُساهمةموضوع: الحياء لدي البنت مطلوب   الحياء لدي البنت مطلوب Icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 1:19 pm

حياء البنت مطلوب لان البنت ال معندهاش حياء تعتبر مش بنت والحياء شعبه من شعب الايمان انما في الزمن ده قليل لما تلاقي بنت عندها حياء وخجل لازم البنت تكون خجوله وعندها حياء والبنت ليها عادات واسلوب لازم تمشي عليه لانها مش زي الولد له صلاحيات كتير ممكن يعمل اي حاجه وخصوصا احنا في مجتمع شرقي لازم يكون في حياء

وانا بنصح كل بنت ان يكون الحياء عندها بس دلوقتي اي شاب بينظر للبنت الخجوله او ال عندها حياء انها معقده ويبعدوا عنها حتي البنات بيبعدوا عنها مع ان لازم يحترموها لان ده حاجه نادره
هانى
Admin
هانى

المساهمات : 152

مُساهمةموضوع: رد: الحياء لدي البنت مطلوب   الحياء لدي البنت مطلوب Icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 2:25 pm

قمر انتى عندك حق فى كل الكلام ده

لان الحياء من طابع الانثى فان فقدتو فقدت انوثتها

ولكن مش كل الولاد بيعتبرو البنت الى عندها حياء معقده ولكن كثيرا من الشباب بيحترموها

ومتشكر جدا لاهتمامك والاثارتك الموضوع المهم
https://hany.mam9.com
قمر النيل
نائب مدير منتديات لمسات
قمر النيل

المساهمات : 69

مُساهمةموضوع: رد: الحياء لدي البنت مطلوب   الحياء لدي البنت مطلوب Icon_minitimeالأربعاء يونيو 18, 2008 2:31 pm

العفو ياتيتو بس اغلب الشباب كده بيعتبروها معقده بس ربنا يهدي الكل
محمود العطار
مشرف عام تحت الاختبار

المساهمات : 60

مُساهمةموضوع: رد: الحياء لدي البنت مطلوب   الحياء لدي البنت مطلوب Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 08, 2008 1:17 am

أولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الله الذي رفع السماء بلا عمد وهو وحده فرد صمد لم يولد و لم يلد سبحانه خلق الموت و الحياة وكل شئ عنده مرتبط بكلمة كن
كن فيكون
ان الحياء كما ذكرتي أختي الفاضلة قمر النيل هو شعبة من شعب الايمان
فيجب على كل مؤمن التحلى بالحياء حتى يصبح مؤمنا حقا والحياء ليس من شأن المراة فقط بل للمراة و الرجل
أما بالنسبة لموضوع ان معظم الشباب ينظروا نظرة غير عادلة تجاه الفتاة المتحلية بالحياء فهذا ليس الا من الشباب الذين استحبوا العمي على الهدى اما من يعرف الله حقا فيتخذ من كلام الرسول منهاجا
فقد قال الرسول الكريم ( تنكح المرأة لأربع لمالها و لحسبها و لجمالها و لدينها فأظفر بذات الدين تربت يداك ) صدق الهادي النذير
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحياء لدي البنت مطلوب
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-